ЛІСИ УКРАЇНИ Є ЇЇ НАЦІОНАЛЬНИМ БАГАТСТВОМ
Ліс – це тип природних комплексів (екосистема), у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав'яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов'язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище.
Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.
До лісового фонду України не належать:
* зелені насадження в межах населених пунктів (парки, сади, сквери, бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів;
* окремі дерева і групи дерев, чагарники на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках;
* самозалісені ділянки у межах населених пунктів з деревами, середній вік яких менше 30 років, та самозалісені ділянки в межах охоронних зон об’єктів енергетики, магістральних теплових мереж, магістральних трубопроводів та інших лінійних об’єктів інфраструктури (в тому числі захисні лісонасадження вздовж залізниці, створені власними силами залізниці як інженерна споруда, що захищає земляне полотно від ерозії ґрунтів, колії від занесення снігом і ґрунтом під час хуртовин і вітрових стихій та захищають прилегле до колії природне середовище від техногенного впливу, зменшують шумові навантаження та вбирають шкідливі гази, пил, речовини);
* лісові насадження у межах земельних ділянок шириною 30-50 метрів уздовж лінії державного кордону України на суші.
Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
Заготівля деревини в лісах України регламентується Лісовим кодексом України, Санітарними правилами в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 27.07.1995, Правилами поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою КМУ № 724 від 12.05.2007, Порядком реалізації експериментального проекту щодо видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) в електронній формі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 483, Правилами рубок головного користування, затверджених наказом Державного комітету лісового господарства України від 23.12.2009 № 364 та іншими нормативно-правовими актами.
У відповідності до ст. 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі мають виключне право на заготівлю деревини.
Згідно Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою КМУ від 27 липня 1995 року № 555, для поліпшення санітарного стану лісів здійснюються такі заходи: вибіркові санітарні рубки; суцільні санітарні рубки; ліквідація захаращеності; профілактика виникнення та поширення осередків шкідників і хвороб лісу, боротьба з ними та захист заготовленої деревини від шкідників і хвороб лісу.
Види, обсяги, строки, місце та особливості здійснення заходів з поліпшення санітарного стану лісів визначаються державними спеціалізованими лісозахисними підприємствами, органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами Держлісагентства, а також власниками лісів, постійними лісокористувачами на основі погоджених відповідно до вимог статті 29-1 Лісового кодексу України матеріалів лісовпорядкування, а також результатів оцінки санітарного стану лісових насаджень.
Лісорубний квиток є основним документом, на підставі якого здійснюється заготівля деревини в лісах України.
Заготівля деревини без спеціального дозволу на використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) є незаконною.
Згідно ст. 105 Лісового кодексу України порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону.
За незаконну порубку і пошкодження дерев або чагарників; перевезення, зберігання незаконно зрубаних дерев або чагарників; знищення або пошкодження лісових культур, сіянців або саджанців у лісових розсадниках і на плантаціях, а також молодняка природного походження і самосіву на площах, призначених під лісовідновлення згідно із статтею 65 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність у вигляді штрафу –на громадян від тридцяти до шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від ста п’ятдесяти до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від шістдесяти до дев’яноста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від шестисот до дев’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до статті 246 Кримінального кодексу України:
1. Незаконна порубка дерев або чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, перевезення, зберігання, збут незаконно зрубаних дерев або чагарників, що заподіяли істотну шкоду (шкода, яка у двадцять і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, або інша істотна шкода, завдана навколишньому природному середовищу в частині забезпечення ефективної охорони, належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів), - карається штрафом від тисячі до тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.
2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, - караються обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.
3. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені у заповідниках або на територіях чи об’єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах, - караються штрафом від тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років, або позбавленням волі на той самий строк.
4. Дії, передбачені частинами першою, другою чи третьою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки (які у шістдесят і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.), - караються позбавленням волі на строк від п’яти до семи років.
Окрім того, правопорушник, який здійснив незаконну рубку дерев, сплачує заподіяну лісу шкоду у розмірах, визначених постановою КМУ від 23.07.2008 № 665 «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу», постановою КМУ від 08.04.1999 № 559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів», постановою КМУ від 10.05.2022 № 575 «Про затвердження спеціальних такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд».
Також нагадуємо, що наразі на відвідування лісів Київської області населенням і в’їзд до лісів (крім транзитних шляхів та проїзду спецтранспорту) встановлено заборону.